وقتي كرونا جهان را در دست گرفت ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب و يك تغيير بزرگ در راه است. سايه كرونا كه بر جهان و كشور ما سقوط كرد ، مدارس و دانشگاه ها با مشاغل زياد بسته شد ، به طوري كه ويروس عصباني كمي آرام نشد ، اما وضعيت جدي …
مسير ۱۰ ساله را يك سالونيمه رفتيم https://d77.ir/مسير-۱۰-ساله-را-يك-سالونيمه-رفتيم/ دنياي 77 Mon, 02 Aug 2021 01:42:39 0000 عمومي https://d77.ir/مسير-۱۰-ساله-را-يك-سالونيمه-رفتيم/ وقتي كرونا جهان را در دست گرفت ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب و يك تغيير بزرگ در راه است. سايه كرونا كه بر جهان و كشور ما سقوط كرد ، مدارس و دانشگاه ها با مشاغل زياد بسته شد ، به طوري كه ويروس عصباني كمي آرام نشد ، اما وضعيت جدي …
وقتي كرونا جهان را در دست گرفت ، هيچكس تصور نمي كرد كه يك انقلاب و يك تغيير بزرگ در راه است. سايه كرونا كه بر جهان و كشور ما سقوط كرد ، مدارس و دانشگاه ها با مشاغل زياد بسته شد ، به طوري كه ويروس عصباني كمي آرام نشد ، اما وضعيت جدي تر از اين حرفه بود. ادامه كوويد -1 منجر به تصميم متفاوتي شد.
به گزارش دنياي 77 ، مجله “فرهيختگان” در ادامه مي نويسد: سيستم آموزش عالي جهان به سمت آموزش آنلاين و از راه دور حركت كرده است و ايران مجبور شده است در اين زمينه نيز ورود كند. در روزهاي اوليه ، محبوبيت آموزش آنلاين مانند بسياري از كشورهاي ديگر افزايش يافت ، اما اكنون ، تقريباً يك سال و نيم پس از اين سيستم آموزشي ، برخي از افراد فعال در اين سيستم آموزشي تجربه هاي متفاوتي را تجربه كرده اند. واحدهاي مختلف دانشگاهي از سيستم هاي داخلي و خارجي متفاوتي استفاده كرده اند كه طبيعتاً مانند بسياري از سيستم هاي آموزش آنلاين در جهان داراي مشكل هستند ، اما در طول همه گيري اين بيماري توانسته است نيازهاي تعداد زيادي از دانش آموزان را برآورده كند ، بايد توجه ويژه اي به آن شود. .
ادامه تحصيل مجازي ، شايد بعد از كرونا
ماندانا نصراللهي ، مديركل آموزش و تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب ، مي گويد: «موفقيت به پايان رسيده است. آموزش آنلاين براي هر م institutionسسه و م educationسسه آموزش عالي نعمتي است كه به آن نگاه مثبت شود. يكي از مزاياي روش آموزش الكترونيكي اين است كه دانش آموزان مي توانند در هر شرايطي و در هر موقعيت اجتماعي ، در آب و هواي كشور از آن استفاده كنند و نقطه قوتي براي واحدها است. از آنجايي كه زيرساخت هاي سيستم آموزش آنلاين به مرحله اي رسيده است كه مي توانيم از آنها براي از بين بردن ويروس كرونا استفاده كنيم ، مطمئناً پس از اين مدت از اين ويژگي استفاده مي كنيم و عملا به آموزش ادامه مي دهيم. اما سيستم آموزش الكترونيكي كه در آن زمان كار مي كرديم داراي نقاط ضعفي نيز بود كه يكي از آنها مشكل اتصال دانش آموزان به سيستم بود. “البته اين مشكل بيشتر در بين دانش آموزان مرتبط با سيستم از خارج و به طور كلي غير دانشجويان ايراني وجود داشت.”
وي افزود: “سيستم آموزشي آنلاين ، به ويژه برخي كه بومي تلقي مي شوند ، چندان تحت فشار و اين ميزان و تعداد كاربران و كلاس قرار نگرفت ، اما آنچه اكنون پس از اين يك سال آموزش مجازي مشاهده مي شود” Dan As – كه بخشهاي مختلف توسط جوانان ايراني پشتيباني مي شوند – توانسته است از مجموعه هاي آموزشي آنلاين در واحدهايي مانند جنوب تهران پشتيباني كند ، كه با موفقيت نزديك آنها را مشاهده كرديم. “
دانش آموزان با قطعي برق در آزمون شكست مي خورند
وي در مورد نظر هيات علمي گفت: برخي از اعضاي هيئت علمي نيز به دليل شرايط عروق كرونا ويروس ، به جاي ملاقات حضوري ، آموزش آنلاين را ترجيح مي دهند و در حين مكالمه از كلاس هاي حضوري استفاده نمي كنند. “و در مورد نام كاربري ، جايي كه دانش آموزان اغلب با مشكل روبرو مي شدند و در واقع مشكلات بيشتر فني بودند. “
نصرالله با اشاره به قطعي برق در حين آزمايش ، گفت: “قطعي برق كه هفته ها با آن روبرو بوديم براي برخي از دانش آموزان مشكلاتي ايجاد كرده است ، بنابراين برخي از آنها در آزمون شكست مي خورند و طبق برنامه يا كلاس خود نمره مي گيرند. اما اگر قرار دهيم گذشته از مشكل قطع برق ، مدير آن زمان توانست نيازهاي آموزشي حدود نيم ميليون دانشجو در دانشگاه آزاد را برآورده كند و بلايايي كه پس از آن رخ داد در مورد آموزش جدي بود. “احتمالاً تاب آوري و پشتيباني از سيستم ها. فقدان – كه معمولاً بومي بود – مي تواند بسياري از دانش آموزان را پشت سر بگذارد. “
كلاس ثبت نشده است ؛ بزرگترين ضعف سيستم
وي با تأكيد بر اينكه آموزش مجازي در دانشگاه آزاد به طور طبيعي نقاط قوت و ضعف خود را در قالب يك سيستم منظم دارد ، خاطرنشان كرد: ما در قسمت گزارشگري اين سيستم با مشكلات و خطاهاي زيادي روبرو شده ايم به طوري كه نمي توانيم حضور دانش آموزان را كه ادعا مي كنند وي حضور نداشته است ، شناسايي كنيم. كلاس ، و ما هيچ بخشي را در مورد حضور يا غياب دانش آموزان براي پرداخت شهريه دنبال نمي كنيم. در همين حال ، دانش آموزان ترجيح مي دهند حضوري در كلاس حضور داشته باشند زيرا شرايط عادي است. اين به اين دليل است كه كلاس هاي حضوري با نظم و هماهنگي بيشتري برگزار مي شود ، به طوري كه برخي از اساتيد به سختي مي توانند به موقع در كلاس ها شركت كنند كه اين امر نيز باعث نارضايتي دانش آموزان مي شود. در شركت در كلاس ها يك چالش بزرگ وجود داشت كه كلاس ها را نمي توان ضبط و بصورت آفلاين استفاده كرد و كساني كه در آن زمان در كلاس نبودند كلاس ها را از دست مي دهند مگر اينكه شخصاً كلاس ها را ضبط كنند. اين چالش ها در ايران با آموزش الكترونيكي روبروست ، جايي كه همه كشورهاي جهان با مشكلات مشابه در آموزش آنلاين روبرو شده اند ، اما در چنين شرايطي ، ممكن است تنها راه فرار از اين همه گيري باشد.
احراز هويت دانشجويي مشكل اصلي آزمايش مجازي است
امير احمدي نژاد ، يكي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي تهران ، در مورد نحوه عملكرد آموزش آنلاين در دوران كرونا ويروس گفت: چنين بستري را نبايد در پي بيماري عروق كرونا ويروس قلب حذف كرد و از اين ويژگي مي توان به خوبي استفاده كرد. اين دانشگاه همان مشكلات ديگر سيستم هاي نظارتي را دارد. يكي از مشكلات اين دوران يادگيري آنلاين ، مشكل احراز هويت دانش آموزان است ، به ويژه در بحث امتحانات ، به طوري كه ما نمي توانيم افراد را در اين زمينه ثابت كنيم و هيچ تضميني وجود ندارد كه فرد پشت سيستم در حال شركت در آزمون است. بايد دانشجو يا شخص ديگري باشد ؛ “البته ، اساتيد سعي كرده اند با مدلهاي مختلف به اين چالش بپردازند ، اما سيستم آموزشي تحت تأثير اين مشكل قرار گرفته است و بازگرداندن آن به حالت عادي دشوار است.”
ما مسير 10 ساله را به مدت يك سال و نيم طي كرديم
وي در ادامه گفت كه در همان زمان ، يك تخت خواب آماده شده است و ما يك سال و نيم به جاي آيه اي كه قرار بود در ده سال گذشته بخوانيم رفته ايم ، اما نمي توان از مزاياي اين بستر چشم پوشي كرد. بسياري بودند كه عليرغم تحصيلات عالي ، با توجه به شرايط رشته خود با رايانه كار نمي كردند ، به عنوان مثال ، برخي از دانشجويان علوم انساني ممكن است ارتباط چنداني با رايانه نداشته باشند ، اما اين ويژگي آنها را مجبور مي كند تا با اين مكان دوباره متحد شوند. اين ويژگي بايد براي صرفه جويي در انرژي براي آينده استفاده شود تا نيازي به گسترش فضاي آموزشي نباشد و بنابراين ما مي توانيم از اين ويژگي به صورت محدود حتي در شرايط عادي استفاده كنيم ، مانند كلاس 20 in در قالب آموزش مجازي و 0 درصد آن به صورت خصوصي برگزار مي شود. “جلساتي كه مي توانند از اين طريق راه اندازي شوند ، حتي كلاس هاي خارج از برنامه درسي ، مي توانند بسيار كاربردي باشند.”
مربيان بايد قبل از شروع سال جديد واكسينه شوند
وي خاطرنشان كرد: با وجود مزاياي يادگيري الكترونيكي ، مشكلاتي وجود دارد و افراد و مديران بايد سيستم را تشخيص دهند تا ببينند چه مشكلاتي ايجاد شده و چه قسمتهايي تحت تأثير قرار گرفته است. در اين ميان ، شاخه هاي غيرپزشكي بخصوص آسيب هاي زيادي ديده اند. اين شاخه ها به دليل مشاركت در كار ، بستري شدن در بيمارستان و كارهاي عملياتي از نظر درك علمي آسيب چنداني نديده اند ، اما رشته هاي غير پزشكي ، به ويژه مهندسي ، علوم پايه و حتي علوم انساني آسيب ديده اند. در واقع ، تمام جهان تحت تأثير آموزش آنلاين قرار گرفته است ، اما آموزش عالي ما دو برابر بيشتر آسيب ديده است. كاري كه مي توان انجام داد اين است كه پس از واكسيناسيون گروه هاي ضعيف در جامعه ، بهتر است دانشگاه ها و تحصيلات در اولويت قرار گيرند تا اساتيد ، دانشجويان و كاركنان قبل از شروع سال تحصيلي واكسينه شوند و سپس وارد آموزش حضوري شوند. محيط.
يكي از اعضاي هيات علمي دانشگاه مي گويد: “اگرچه صحبت از شركت در امتحان به صورت حضوري مطرح شد ، اما در نهايت تصميم گرفته شد كه امتحان اصلي به صورت آفلاين در همان سيستم دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شود و معمولا اين مشكل است.” اتفاق خاصي نيفتاد. در روش آفلاين ، معلم زمان امتحان را تعيين مي كند ، دانش آموز مي تواند فرم سوال را مشاهده كرده و شكل پاسخ و پاسخ را قبل از پايان زمان امتحان در روش امتحان بارگذاري كند. “در صورت قطعي برق ، دانش آموز مي تواند پاسخ هاي امتحان و اسناد امتحان را به استاد ايميل كند و در موارد خاص ، اسناد مربوط به قطع برق را به بخش ارائه دهد ، اگرچه اين بررسي ها توسط هر يك از آنها با حساسيت انجام مي شود. از شوراهاي آموزشي دانشگاه. “
احمدي نژاد در مورد بازخورد معلمان و دانش آموزان در مورد ادامه تحصيل گفت: “به طور متوسط همه مايل به شركت در كلاس هاي حضوري هستند و تقريبا هيچ كس از تداوم كامل اين شرايط راضي نيست.” كلاس هاي حضوري دانش آموز را ملزم به حضور در كلاس مي كند ، اما در حال حاضر ، فرد در كلاس درس مجازي در محل كار است و اغلب به كلاس توجه نمي كند. در صورت تداوم اين فضا ، مشكلات در خانواده و سيستم آموزشي افزايش مي يابد. اين سيستم نبايد به طور كامل لغو شود يا نبايد كاملاً به سمت آموزش الكترونيكي باشد ، اما در شرايط عادي از 20٪ آموزش الكترونيكي مي توان براي اعطاي مدرك به دانش آموزان به صورت جداگانه استفاده كرد. در حال حاضر بستر اين مكان آماده است و دانشگاهها بايد از آن به نحو مطلوبي استفاده كرده و اعتراضات آن را بپذيرند تا سواد دانش آموزان از سطح خاصي پايين نيايد. “بازار كار وجود دارد.”
تداوم آموزش الكترونيكي ، كرونا تفاوت مهم سيستم آموزشي بعدي است
آنچه واضح است اين است كه آموزش الكترونيكي در سطح دانشگاه چيزي است كه اگرچه در سالهاي اخير در قالبي مانند آموزش الكترونيكي در دانشگاهي مانند دانشگاه تهران تجربه شده است ، اما اين شكل و اين مقدار و اتفاقي كه با همه گيري رخ داده است در زمان كرونا اتفاق افتاده است. من متوجه شدم. در اين دوره ، اگرچه برخي از دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي از روش هاي خارجي استفاده مي كردند ، اما برخي از سيستم هاي داخلي با كمك آموزش آنلاين توانستند محيط يادگيري آنلاين را در خود جاي دهند. اين پديده اي است كه مانند ديگر فناوري ها داراي نقاط قوت و ضعف بسياري است ، اما تصميم دانشگاه آزاد مبني بر اختصاص خود به سيستم كاري حساس آموزش الكترونيكي كه بخش قابل توجهي از آن توسط جوانان كشورمان حمايت مي شود. يك سال پس از آموزش الكترونيكي ، اكنون مي توان اين تصميم را گرفت. با اين حال ، موضوع يادگيري الكترونيكي چيزي نيست كه پس از كرونا به طور كامل ريشه كن شود ، و اين يك تغيير قابل توجه در سيستم آموزشي ايران و بسياري از كشورهاي ديگر در دوران پس از كرونا است.
انتهاي پيام